søndag 23. august 2015

Hva har jeg begitt meg ut på nå?!

Som dere ser i beskrivelsen er jeg ei 19 år gammel jente fra Vestre Toten- Eina. Jeg går på Raufoss videregående skole, der de har linjene som kalles TAF(Tekniske og Allmenne fag) i retning helse(BUA). Jeg er nå på det fjerde(og siste) året mitt, og får forhåpentligvis fagbrev som barne- og ungdomsarbeider til sommeren 2016 i tillegg til studiekompetanse. Jeg har lærlingplass i Lunner kommune, og jobber nå på en ungdomsskole tre dager i uka med flotte elver og lærere som jeg har lært og kommer til å lære masse av.

Jeg har nå fått en fantastisk mulighet til å få mange nye og spennende erfaringer siden jeg skal være lærling i en barnehage i Cork, Irland i 5 uker i samarbeid med Internasjonalt Servicekontor(link). Ordinere lærlinger får tilbud om å være der 14 uker, men siden jeg fortsatt har undervisning på skolen skal jeg være der 5 uker slik at jeg ikke må ta igjen så mye.



I sammenheng med dette utenlandsoppholdet måtte vi opprette en blogg, der vi gjerne måtte skrive om vår nye hverdag mens vi er ute, og jeg kommer da til å skrive hva jeg opplever og hvordan jeg har det der. Jeg er fortsatt litt usikker på hva jeg forventer, men ser for meg litt av et kultursjokk både i forhold til språk og folk, men gleder meg veldig!



Cork er Irlands tredje største by etter Dublin og Belfast, men ligger på andre plass når det gjelder innbyggertall med ca 380 000 innbyggere. Cork har også en sterk historie i forhold til sjøen. Den naturlige dype havna betyr at det alltid har vært et handelssted, helt fra de gamle vikingbåtene, og fram til dagens ferjer og lasteskip. Dette ser ut som et fantastisk sted, og jeg kan nesten ikke vente med å se det i virkeligheten!


Ser absolutt ikke ille ut det her :)
-Oda

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar